Latające samochody ze Słowacji - Słowacystka

02.07.2021

Latające samochody ze Słowacji


Nie od dzisiaj wiadomo, że Słowacja jest jednym z liderów, jeśli chodzi o produkcję aut. Okazuje się jednak, że Słowacy nie poprzestają na zwykłych samochodach, ale przodują także w konstrukcji latających samochodów. 

 

Prototypy latających samochodów pojawiają się regularnie co kilka lat. Pierwsze prototypy tego typu pojazdów powstawały już przed II wojną światową, jednak jak widać, do dziś nie weszły do masowej produkcji. Mimo to część ekspertów twierdzi, że to przyszłość transportu. 

 

Obyśmy tylko nie utknęli w powietrznych korkach, jak to można było oglądać w bajce Jetsonowie.😉

 

Poznajcie Štefana Kleina i jego latające maszyny.


Od marzeń do realizacji

 

Štefan Klein, słowacki projektant i przedsiębiorca, o latającym samochodzie marzy już długo. Projekt takiej maszyny był jego pracą dyplomową w 1989 roku. 

 

Aeromobil 1.0

 

W 1989 roku powstał Aeromobil 1.0, który został zaprojektowany jako jego praca dyplomowa AeroMobil – Personal Vision of Transport System. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 2,5 metra. Koncepcja nie przewidywała żadnej transformacji maszyny, więc jednocześnie był to samochód i samolot. Około 1991 roku powstał prototyp Aeromobilu. Aerodynamika została rozwiązana w wyniku serii testów w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu ogólna koncepcja była w pełni funkcjonalna, jednak praktyczne test jazdy w istniejącej infrastrukturze ulicznej nie przyniosły optymalnych wyników, bo Aeromobil 1.0 miał tylko 3 koła. Ze względu na całkowitą szerokość modelu pomysł jego rozwoju został porzucony.


Aeromobil 2.0

 

Nowy prototyp powstał w 1996 roku. Był to pierwszy prototyp, w którym tryby samochód/samolot zostały osiągnięte poprzez transformację modelu. Nowa koncepcja zawierała nowe innowacje związane ze startem i transformacją.


Oba prototypy AM 1 i AM 2 są obecnie częścią ekspozycji w Muzeum Lotnictwa w Koszycach.

 

Firma Aeromobil

 

W 2010 roku Štefan Klein założył firmę Aeromobil, w ramach której powstały prototypy: Aeromobil 2.5, 3.0 i 4.0.

 

Aeromobil 2.5 i 3

 

Aeromobil 2.5 został po raz pierwszy zaprezentowany w Montrealu we wrześniu 2013 roku, następnie został ulepszony i przemianowany na model 3.0, który oficjalnie przedstawiono 29 października 2014 roku. Model 2.5 był pierwszym modelem, który faktycznie wzniósł się w powietrze. Projekt wzbudził wielkie zainteresowanie, także wśród pracowników NASA.


W wersji 3.0 stalowy szkielet został na wyposażony w materiały kompozytowe i nowoczesne narzędzia: autopilot, nawigacja GPS, system lotów nocnych i spadochrony ratunkowe. Posiada skrzydło nośne o zmiennym kącie nachylenia, co zmniejsza wymagania długości wymaganej drogi startowej. 

 

Do startu i lądowania model ten nie wymagał utwardzonej nawierzchni, wystarczyła trawa. Po drogach poruszał się w zwykły sposób, mógł zatankować na stacji benzynowej i parkować w miejscach ogólnodostępnych. Transformacja z samochodu na samolot i odwrotnie była już całkowicie zautomatyzowana i zajmowała max. 20 sekund.

 

Testy w locie rozpoczęły się na początku października 2014 r. Następnie miał się rozpocząć szeroko zakrojony proces certyfikacji w celu uzyskania zezwoleń na eksploatację lotniczą i drogową. 

 

Na drodze do pełnego sukcesu tego modelu stanął wypadek w 2015 roku.



Aeromobil 4.0

 
W 2016 roku Klein postanowił odejść z firmy Aeromobil, która już bez niego zaprezentowała w 2017 roku prototyp Aeromobilu 4.0. Model ten w 2020 roku przeszedł testy lotnicze, a firma zakłada że na początku 2023 roku pojawi się na rynku. W trybie samochód ma on jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h. Pełna transformacja samochodu w samolot (i odwrotnie) ma zająć mniej niż 3 minuty.


Klein Vision 

 

Po tym, jak drogi firmy Aeromobil i Štefana Kleina się rozeszły, Klein założył nową firmę, którą nazwał Klein Vision, w którą zainwestował m.in. założyciel firmy ESET Anton Zajac.


AirCar

 

Rozwijany od 2016 roku AirCar reprezentuje zupełnie nową, technologię. Koncepcja nadwozia przewiduje także przyszły rozwój i różnorodność modeli: wersja trzymiejscowa i czteromiejscowa, wersja dwusilnikowa i wersja amfibii. 

W odróżnieniu od modeli Aeromobili, które pod względem wyglądu przypominają samoloty, AirCar na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak sportowe auto, dopiero po przyjrzeniu się widać, że coś tutaj jest nie tak. 
 
Poza tym widać znaczące różnice w sposobie, w jaki przekształca się z pojazdu w maszynę latającą. Skrzydła AirCara wsuwają się w kadłub samochodu, więc są niemal niewidoczne w wersji samochodowej. Aż 12 patentów chroni nowy i unikalny sposób transformacji samolotu w samochód i odwrotnie. 
 
Transformacja z samochodu w samolot zajmuje dwie i pół minuty, oprócz rozłożenia skrzydeł, wysuwa się również tył maszyny. AirCar może wystartować także z trawiastego pasa startowego. 
 
28 czerwca 2021 AirCar odbył oficjalny lot z lotniska w Nitrze na lotnisko w Bratysławie, pokonanie ok. 80 km zajęło 35 minut. Pokonanie tej trasy samochodem po autostradzie trwa około godziny.


Podczas jazdy po drogach AirCar jest normalnym samochodem, który można tankować na stacjach benzynowych i zaparkować na zwykłym parkingu. Przedstawiony model jest wyposażony w silnik motocyklowy o mocy 160 koni mechanicznych i śmigło z tyłu pojazdu, w locie osiąga prędkość 170 kilometrów na godzinę. 
 
AirCar ma docelowo kosztować od pół miliona do 750 tysięcy euro, ale kiedy trafi do sprzedaży nie jest jeszcze jasne. 
 
Pierwszy prototyp musi ukończyć obowiązkowe 50 godzin testów w locie (obecnie ma już za sobą 40 godzin), a następnie Klein przygotowuje się do zbudowania drugiego prototypu z silnikiem o mocy 300 koni mechanicznych, który miałby powstać w ciągu roku. Będzie on wtedy gotowy do międzynarodowej certyfikacji przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.

Konstruktor nie kryje, że AirCar nie jest robiony z myślą o rynku europejskim, ale o amerykańskim, gdzie nie ma tak dobrze rozwiniętej infrastruktury transportowej i jest mniejsze zaludnienie.
 

Mam nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś nowego!

 

Jeśli spodobał Ci się mój wpis, to będzie mi miło, jeśli:

✦ zostawisz tu swój komentarz

✦ polajkujesz mój fanpage

✦ udostępnisz ten wpis swoim znajomym


Podczas pisania tego artykułu korzystałam z:
informacji na stronie firmy https://www.klein-vision.com
Aeromobil. W: wikipedia.org. Artykuł w j. słowackim dostępny online, dostęp 01.07.2021 

zdjęcie w nagłówku: https://www.klein-vision.com

Brak komentarzy:

Odwiedźcie mnie też na Instagramie @slowacystka